6 fotografer – 12 bilder
Jury:

Nr 1 – Daniel Lindström

Jag vill inte vara med på bild
I hård kamp med kyrkfönstret segrade denna bild. Även här är det en synnerligen medveten komposition och inte något slumpskott. Knivskärpa hela vägen ut till bakgrunden bakom glaset längst bort. Cirklarna som är lite avhuggna gör att betraktarens hjärna fyller i det som fattas. Bilden är inte helt centrerad vilket är mycket viktigt när man tar hänsyn till den vänstra av de två figurerna som smiter ut genom det utrymme som finns till vänster. Den andra figuren rör sig långsammare och åt andra hållet. Skärpan i tunneln tillsammans med rörelseoskärpan i människorna och den sparsamma färgskalan är gör bilden. Vi hittar inget att kritisera. Grattis till segrarplatsen!

Nr 2 – Daniel Lindström

Kyrkfönster
Vi upplevde det som att det var ett tydligt kliv upp till andraplatsen från de övriga bilderna. Däremot var det svårt att skilja de två översta åt. Den här bilden är synnerligen medvetet komponerad. Genom att spröjsen i förgrunden ligger i oskärpa far blicken obönhörligt vidare in i lokalen där det finns intressanta detaljer att leta upp. Miljön bakom fotografen speglar sig i det krusiga glaset och ger en vacker inramning åt det bortre fönstret och det finns mycket att se i speglingen. Fotografen står rent bokstavligt mitt i motivet. Han har bakgrunden bakom sig! Bra tänkt! Men här finns en hake. Den skarpögde betraktaren upptäcker efter en stund att fotografens båda armbågar speglar sig i glaset vilket är ett litet minus. Eftersom den nedre fjärdedelen inte innehåller någon spegelbild, då bakgrunden inte är solbelyst i det partiet, kunde man kanske ha haft kameran på stativ, använt självutlösaren och flyttat sig själv ur bild. Kameran på stativ hade antagligen inte speglats in i glaset.

Denna fundering ska ses om ett exempel på juryns engagemang snarare än en allvarlig kritik. Bilden kom ju trots allt på andra plats!

Nr 3 – Alf-Åke Hall

Spegelbild
Ytterligare ett exempel på att enkelhet i innehåll och komposition är bra. Diskussionen kom att handla om fågelns placering. Att den ska ha en vattenyta framför sig är självklart och bra. Det kanske hade räckt om man tagit bort en tredjedel av den tomma ytan till vänster. Men vi var inte helt eniga. Speglingen är viktig, också enligt titeln, och de små svallvågorna ger extra liv åt bilden. Den försvarar gott sin tredjeplats

Nr 4 – Maud Sjöstedt

Som i en spegel
En byggnad som ligger invid en damm. Ett motiv som skulle kunna skildras banalt som en dokumentation utan att väcka intresse. Men här har fotografen gjort en kreativ komposition av vattenytan-näckrosbladen-spegelbilden. Det är mycket bra. Spegelbilden drar till sig intresset och man tar hjälp av fantasin för att få veta mer om byggnaden. Betraktaren blir engagerad. Och då har ju fotografen lyckats med sin uppgift. Beträffande tekniken konstaterar vi lite oskärpa på de närmaste och mest avlägsna bladen. Att speglingen inte är knivskarp stör inte, tvärtom. Men vi undrar vart den gröna färgen tog vägen. Den saknas i både näckrosbladen och lövverket i spegelbilden.

Nr 5 – Peter Brolin

Blodröd supermåne
Vi var många som försökte oss på att fotografera denna händelse, och det var inte helt lätt. Men här har det lyckats bra. De vita dammkornen är stjärnor som tillfört rörelseoskärpa. Ett bra inslag i bilden.

Någon klagade på månens placering och tyckte den skulle vara placerad högre upp i bildytan eftersom det upplevs som en vanlig plats för en måne. Då hade det blivet en annan bild. Men nu är det just den aktuella bilden vi ska bedöma och det är en bra astronomisk beskrivning.

Nr 6 – Peter Brolin

Stäpphök
En enkel och ren bild. En sådan är ofta, som här, mer slagkraftig än en detaljrik där man kan få leta efter huvudmotivet. Bra! När det kommer till den tekniska delen är vi dock mer kritiska. Vi misstänker en rejäl delförstoring som inneburit att en del av skärpan gått förlorad och att det uppstått ”chromatisk aberration” i kanterna på fågeln, synlig som en ljus kant mellan fjädrar och blå himmel. Strukturen i fjäderdräkten saknas också. Men vi medger trots detta att det är en vacker fågel! Passepartouten är mycket personlig och kan vara lämplig, men vi har inga övriga åsikter om den.

Nr 7 – Berit Wernald Bladh

Gammal engelsk kyrkogård
Skärpan och färgerna är bra. Bildtiteln säger att vi ska få se en kyrkogård, men vyn är begränsad och domineras av två stycken gravar, eller gravstenar. Vi hade alltså gärna sett mer av den intressanta miljön men anar att det inte var möjligt utan att få med för mycket ovidkommande information. Även i denna bild, liksom i den föregående med Passionsblomman, finns det ett störande fält, denna gång en mörk buske i vänster kortsida. Se upp med kanterna på bilden och undvik störande inslag som sticker in i bildytan! En föregående bild, den med de nyfikna hundarna var monterad på samma sätt och den fick lite synpunkter på proportionerna mellan monteringens långsidor respektive kortsidor. Kyrkogårdens montering är bättre, men även här skulle man kunna klippa bort lite av den svarta kartongen på kortsidorna.

Nr 8 – Alf Bogren

Blå passionsblomma
En vacker blomma som vi inte tidigare stiftat bekantskap med. En intressant upplysning på bildens baksida, men som vi inte kunde ta hänsyn till i bedömningen. Bilden är lite för snävt beskuren och vi hade gärna sett hela blomman. Samtidigt ingår det några störande detaljer, dels i övre högra hörnet, dels, och i synnerhet, i det nedre vänstra hörnet där det ljusa partiet på ett olyckligt sätt konkurrerar om intresset. Skärpan ligger på de nedersta blå bladen men i övrigt ligger större delen av blomman i oskärpa vilket är synd.

Nr 9 – Berit Wernald Bladh

Nyfikna hundar
Det är det nog inte bara hundarna som är nyfikna. Som betraktare vill vi se mer av hundarnas huvuden och hålet de tycks nosa i. Och det två stråna är maximalt illa placerade. Vi förstår dock att tiden inte medgav någon långvarig regiinsats eller städning av terrängen. Beträffande monteringen föreslår vi att man har bredare kant mellan bild och passepartoutens ytterkant på långsidorna, eller helt enkelt klippt bort en bil av passepartouten på varje kortsida för att få bättre balans.

Nr 10 – Alf Bogren

Snigelmat
Till kvalitéerna hör färgen (Rött är en ”aktiv” färg som drar blicken till sig). Det är lite svårt att känna sig engagerad i detta motiv. Kanske det skulle ha varit bättre om man lekt med bländaren för att få kortare skärpedjup till förmån för hålet och samtidigt tona ned blurret i den omgivande marken.

Nr 11 – Maud Sjöstedt

Inristning
Om fotografen menar att visa inristningen måste vi säga att det är ett misslyckande, eftersom den är så liten att man inte ser den om man inte vet vad man ska leta efter. Utan titel, eller med en bättrevald titel hade det gått bättre. Kompositionen domineras helt av det stora trädet i mitten på bilden, där man även ser ett intressant rotsystem. Och kompositionen är gångbar även utan inristning. Med lite fantasi kan man tänka sig läraren med en någorlunda ordnad skolklass framför sig, eller en kapten framför sitt kompani. Vi väljer att bortse från de distraherande byggnaderna i bakgrunden. Men färgerna är inte bra!

Nr 12 – Alf-Åke Hall

Iskallt
Tekniskt OK. Skärpa i iskanten. Titeln ”Iskallt” är väl inte helt fel, men vi tycker att den vackra ytan i isen är väl så talande som att den skulle representera kyla. Den begränsade färgskalan är ett minus som drar ned placeringen och vi saknar någon mörkare detalj som givit bättre kontrast åt bilden.